Vitamine de toamna care sporesc imunitatea

 

Pentru belsugul pe care il aduce in gradinile cu legume, toamna a fost considerata intotdeauna anotimpul prosperitatii. Cu toate acestea tinde totusi sa fie mai degraba vazuta ca un sezon al racelilor fara sfarsit. Episoadele de melancolie ori depresie usoara din aceasta perioada vin pe de-o parte pe fondul vremii care se raceste, iar pe de alta, ca urmare a modificarilor petrecute in organism.

 

Toamna este prin definitie perioada in care trebuie sa ne canalizam eforturile in vederea cresterii imunitatii. Se stie, de pilda, ca vitaminele nu trebuie sa lipseasca de la nicio masa pentru a obtine un trup sanatos. Este mai putin cunoscut, insa, ca cererea variaza de la un anotimp la altul iar “oferta” nu este mereu la fel de bogata. Daca mananci fructe si legume toata vara nu inseamna ca organismul nu mai are nevoie de vitamine toamna, fiindca putine dintre ele sunt sintetizate in organism.

 

Ce ramane de facut? Consuma regulat fructe si legume de sezon, in stare cat mai proaspata, si lasa suplimentele alimentare (multivitaminele) ca ultima optiune. Va prezentam o selectie a celor mai importante vitamine din perioada premergatoare iernii.

 

Vitamina B6 – este implicata intr-o mare masura in functionarea sistemului imunitar, a celui nervos si cardiovascular. Vitamina B6 are un rol important in formarea hemoglobinei, in metabolismul aminoacizilor, proteinelor, glucidelor si lipidelor, fiind si stimulent muscular. Vitamina B6 poate fi obtinuta din: cartofi, morcov, varza, fasole, grau integral si galbenus de ou.

 

Vitamina C – am spus-o si cu alte ocazii si o vom repeta pana va fii clar pentru toata lumea: vitamina C nu are voie sa lipseasca de la nico masa deoarece organismul nu o produce si aveam nevoie de ea ca de apa.  Vitamina C este un antioxidant puternic, jucand un rol decisiv in mai toate functiile de baza ale organismului, printre care se numara desigur si imunitatea. De retinut faptul ca la temperaturi ridicate acidul ascorbic se distruge, atentie asadar la cum preparati legumele. 

 

Vitamina E – aceasta substanta este implicata in productia de hormoni, protejeaza celulele impotriva radicalilor liberi si ofera suport functiei de autoaparare a organismului. Suplimentarea dozei zilnice de vitamina E a crescut cantitatea de anticorpi necesari pentru a impiedica instalarea hepatitei B si a tetanosului, intr-un studiu efectuat cu persoane sanatoase de peste 65 de ani.

 

Vitamina A – ca si alte rude ale sale detine calitati antioxidante.  Este importanta pentru repararea tesuturilor necesare in dezvoltarea organismului si un vaz bun. Este vitamina care mentine sanatos tesutul mucoaselor, iar in lipsa ei, devenim mai slabi in fata bolilor infectioase intalnite in acest sezon si iarna. Vitamina A poate fi procurata atat din produsele de origine animala (unt, peste, oua) cat si din cele vegetale care contin beta-caroten: morcovi, mere, dovleac, sfecla, catina, rosii etc.  

Vitamina D – Doar nu va inchipuiati ca o sa lipseasca martie din post! Deoarce este obtinuta indeosebi de la lumina solara, Vitamina D ar putea fi o problema cand ne petrecem timpul mai mult la adapost si acoperiti de haine groase. Vitamina D este implicata in metabolismul mineral, fiind responsabila pentru depozitarea calciului in oase si prevenirea osteoporozei.  

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s