Despre fructele exotice

Avocado

Imagine

– 100 gr de avocado ofera 18% din DZR de fibre;

– bogat in grasimi mono-nesaturate (omega-6, acid linoleic, etc)

– este foarte bogat in minerale esentiale. 

Beneficii pentru sanatate

Avocado este un fruct bogat in grasimi mono-nesaturate si calorii, este foarte bogat in fibre alimentare, vitamine, minerale si are multe beneficii pentru sanatate.
Pasta sa cremoasa este o sursa foarte bogata de grasimi mono-nesaturate, precum acizii grasi oleici si acizi palmitoleic, precum si Omega-6, acizi grasi linoleici.
Studii de cercetare sugereaza ca dieta mediteraneana, care este bogata in acizi grasi mono-nesaturati ajuta la scaderea colesterolului rau (LDL) si contribuie la cresterea colesterolul bun (HDL), ajutand astfel la prevenirea bolilor coronariene si accidentelor vasculare cerebrale.
Avocado este o sursa excelenta de fibre alimentare solubile, 100 g de fructe oferind 6.7 g sau aproximativ 18% din aportul zilnic recomandat. Fibrele ajuta la scaderea nivelului colesterolului din sange si previne constipatia.
Pulpa de avocado contine mai multi antioxidanti poli-fenolici, cum ar ficryptoxanthina, luteina, zeaxantina, beta si alfa caroten in cantitati mici. Impreuna, acesti compusi actioneaza ca necrofagi de protectie impotriva oxigen-derivatilor din radicalii liberi si a speciilor reactive ale oxigenului (SRO), care joaca un rol important in procesul de imbatranire si in procesele diferitelor boli.
Este deasemenea bogat in vitamine, cum ar fi vitaminele A, E, K, ce sunt concentrate in pulpa sa cremosa, dar si in minerale, precum fier, cupru, magneziu si mangan.
Magneziul este necesar pentru intarirea oaselor si are rol de protector cardiac.
Manganul este folosit de organism ca un co-factor pentru enzima antioxidanta, superoxid dismutaza.
Fierul si cuprul  sunt necesare in productia de celule rosii din sange.
De asemenea, fructele proaspete de avocado sun o minunata sursa de potasiu, 100 g de fructe oferind 485 mg sau aproximativ 10% din necesarul zilnic.

Descriere:

Fructele de avocado au un continut ridicat de grasimi si calorii, dar gustul subtil si untos, face din acestea unul dintre cele mai populare alimente uleioase, dupa nuci si seminte.

Familie: Lauraceae; Denumire stiintifica: Persea Americana.

Fructele de avocado cresc in copaci vesnic verzi, ce au o inaltime de 20-30 de metri, cu frunze mari si de culoare verde. Copacul de avocado prefera solul fertil, cu continut ridicat de umiditate.
Flori mici de culoare verde aprins apar pe timpul iernii, iar dupa 8-10 luni apar sute de fructe cu o coaja subtire, de culoare verde inchis.
In interior, pulpa are culoare alb-crem cu o consistenta asemanatoare untului, parfum suav si gust delicat.
Fructele au in centru un singur sambure de culoare maro. In medie, un fruct de avocado poate cantarii intre 300 si 600 de grame.

Pregatire si servire

Avocado copt are o aroma delicata ce seamana la gust cu untul de arahide.
Pentru a-l manca, taie-l pe lungime in jurul semintei. Apoi, rotiti sau rasuciti cele doua jumatati in directii opuse si trageti usor in afara. Scoateti samburele folosind o lingura. Se taie pulpa in modul dorit (felii, cuburi).
Stropiti bucatile de pulpa astfel taiate cu suc de lamaie sau limpeziti-le in apa cu lamaie pentru a prevenii oxidarea pana la momentul utilizarii.

Iata cateva sfaturi de servire:

In multe parti din America Centrala, fructul este consumat ca atare, sau condimentat cu suc de lime, piper si sare.
Se poate adauga cu success in salate de fructe, in salsa, in salate impreuna cu alte legume, sau ca si garnitura pentru felul principal.
Piureul de avocado este folosit ca si umplutura la clatitele Mexicane sau la guacamole, aperitiv traditional Mexican.
Piureul de fructe poate fi amestecat in inghetata, sucuri sau shake-uri.

Mango

Imagine

– sursa importanta de potasiu;

– 100 gr asigura 25% din DZR de  Vitamina A;

– ajuta in prevenirea cancerului de colon.

Beneficiile pentru sanatate

— Fructul de mango este bogat in fibre dietetice pre-biotice, vitamine, minerale si flavonoide (compusi poli-fenolici antioxidanti).

— Conform unui nou studiu de cercetare sa stabilit ca fructele de mango protejeaza impotriva cancerului de colon, de san, leucemie si de prostata. Mai multe studii sugereaza ca un proces de compusi  polifenolic anti-oxidanti gasiti in mango sunt cunoscuti pentru a oferi protectie impotriva cancerului de san si cancerului de colon.

— Fructul de mango este o sursa excelenta de vitamina A si flavonoide, cum ar fi beta-caroten, alfa-caroten, si beta-criptoxantina, 100 g de fructe proaspete oferind 765 mg sau 25% din cantitatile zilnice recomandate de vitamina A. Impreuna, acesti compusi sunt cunoscuti ca au proprietati antioxidante si sunt esentiale pentru vedere. Vitamina A este, de asemenea, necesara pentru mentinerea mucoaselor membranare sanatoase si a pielii. Consumul de fructe naturale bogate in caroten este cunoscut pentru a proteja organismul de cancer pulmonar si cancer al cavitatii bucale.

— Mango proaspat este o sursa buna de potasiu, 100 g de fructe oferind 156 mg de potasiu si numai 2 mg de sodiu. Potasiul ajuta la controlul ritmului cardiac si al tensiunii arteriale.

— Este, de asemenea, o sursa foarte buna de vitamina B6 (piridoxina), vitamina C si vitamina E. Consumul de alimente bogate in vitamina C ajuta organismul sa dezvolte rezistenta impotriva agentilor infectiosi si curata organismul de radicalii liberi din oxigen. Vitamina B 6 sau piridoxina este necesara pentru producerea de hormon de GABA in creier. Aceasta controleaza, de asemenea, nivelul de homocistiena in sange, care poate fi daunatoare in alt mod de a vaselor de sange care rezulta in CAD ??si accident vascular cerebral.

— Mai mult, el contine si cantitati moderate de cupru . Cuprul este un co-factor pentru mai multe enzime vitale, inclusiv citocrom c-oxidaza si superoxid dismutaza (alte minerale functioneaza ca si co-factori pentru aceasta enzima sunt manganul si zincul). Cuprul este, de asemenea, necesar pentru producerea de celule rosii din sange.

Descriere

Regele fructelor, mango este unul dintre cele mai populare fructe, fiind foarte incarcat din punct de vedere nutritiv, cu un gust unic, parfum inconfundabil, cu siguranta isi merita statutul de super fruct.
Din punct de vedere botanic, acest fruct exotic apartine familiei Anacardiaceae, o familie care icuprinde de asemenea fisticul si cajuul. Denumire stiintifica: Mangifera indica.Mango este un arbore tropical cultivat in multe regiuni din India, insa in zilele noastre a ajuns sa fie cultivat in multe alte zone de pe intregul continent.
Fiecare fruct masoara 5 – 15 cm in lungime si aproximativ 4 -10 cm in latime si are o forma tipica, ovala sau rotunda. Greutatea sa variaza de la 150 grame la 750 grame. Pielea exterioara este neteda si de culoare verde la fructele mai crude, transformandu-se in galben auriu, stralucitor, sau portocaliu-rosu atunci cand se coc, in functie de soi. Sezonul de mango proaspete dureaza din aprilie pana in august.
Pe plan intern, pulpa este suculenta, are o culoare galben-portocaliu, cu numeroase fibre moi radiante. Aroma sa este placuta si bogata, si are un gust dulce cu o acrime usoara. Saminta de mango, poate sa fie un singur sambure, sau, uneori pot fi si doua.

Preparare si servire

Spalati mango in jet de apa rece pentru a indeparta praful si orice reziduri de pesticide de pe suprafata sa.
Taie fructele longitudinal in trei bucati, astfel incat sa ocolesti portiunea de mijloc care este formata din samanta dura. Alternativ, folosind un cutit ascutit, taie pulpa de pe cele doua jumatati intr-un model orizontal si vertical avand grija sa nu tai prea adanc prin piele. Rasturnati ansamblul din jumatate pentru a impinge in cuburi.

Iata cateva sfaturi de servire:

->Fructul de mango poate fi consumat ca atare, fara alte adaugiri.

->Cuburi proaspete de mango sunt un mare plus pentru salatele de fructe.

->Sucul de mango cu cuburi de gheata este o bautura populara, deliciosa si extrem de racoritoare si revigoranta.

->Poti amesteca de asemenea mango cu lapte si vei obtine un milk-shake extraordinar de gustos. Fructele de mango sunt, de asemenea utilizate pentru a pregati gem, inghetata, bomboane si crème pentru torturi sau prajituri.

->Din mango crud, in tarile asiatice se prepara muraturi.

Kiwi

kiwi

– sursa de omega-3;

– scade riscul aparitiei de ADHD;

– 100 de gr asigura 154% din DZR de Vitamina C.

Beneficii pentru sanatate

Semintele kiwi sunt o sursa excelenta de acizi grasi de tip omega-3 . Studiile de cercetare indica faptul ca aportul de alimente bogate in acizi grasi omega-3 poate reduce riscul de boli cardiace coronariene, accidente vasculare cerebrale si ajuta la prevenirea dezvoltarii de ADHD (deficitul de atentie), autism, precum si alte probleme de dezvoltare la copii.
Fructele de kiwi sunt o sursa foarte bogata de fibre dietetice solubile, avand 3,8 g la 100 g de fructe, insemnand 10% din DZR, ceea ce il face un bun laxativ. Continutul de fibre ajuta la protejarea mucoasei colonului prin micsorarea timpului de expunere la toxine, precum si legarea si eliminarea substantelor chimice care cauzeaza cancerul din colon.
Fructul este o excelenta sursa de vitamina C, oferind aproximativ 154% din DZR (doza zilnica recomandata) la 100 g. Consumul de alimente bogate in vitamina C ajuta corpul sa lupte impotriva agentilor patogeni si ajuta la eliminarea radicalilor liberi.
Fructul de kiwi contine de asemenea cantitati semnificative de vitamina A, vitamina E, vitamina K si flavonoizi anti-oxidanti, cum ar fi beta-caroten, luteina si zeaxantina.

Descriere:

Aventura acestui fruct, banal la prima vedere, incepe in China continentala si de acolo, acum este raspandit la nivel mondial.
In fiecare sezon, care dureaza din septembrie pana in noiembrie, copacul de kiwi produce numeroase fructe de forma ovala, culoare maro, acoperite cu un perisor specific.
Fiecare fruct este de marimea oului de gaina si cantareste pana la 125 g. Pulpa ajunsa la maturitate este moale, suculenta, de culoare verde smarald, cu randuri mici de seminte negre, comestibile. Textura fructelor este similara cu cea a capsunilor, iar ca si aroma seamana cu un amestec de capsuni , mere si ananas.
Fructele au mai fost numite si “coacaza chineza”, dar acum este cunoscut sub numele de kiwi.

Recomandat in: probleme respiratorii

Efecte protectoare s-au gasit dupa un studiu pe un esantion de copii cu varsta de 6-7 ani care au consumat kiwi, reducand riscul de probleme respiratorii. Ei si-au redus numarul de episoade de suierat/harait cu 44%, in comparatie cu alti copii. Beneficiile fructelor de kiwi au fost foarte evidente si la copiii cu astm bronsic, efecte observate si la cei care au consumat chiar si un fruct pe saptamana.

Probleme cardiace si ale colonului

Deoarece fructul de kiwi este bogat in fibre, ajuta la reducerea colesterolul si ajuta la scaderea riscului de boli cardiovasculare, de asemenea ajuta la eliminarea toxinelor din colon si ajuta la prevenirea cancerului de colon. Alimentele bogate in fibre sunt recomandate pentru persoanele cu diabet zaharat, deoarece acestea ajuta la mentinerea nivelul de glucoza din sange la un nivel normal.

Constipatie

Desi fructele sunt bogate in fibre, ele nu pot fi digerate si absorbite rapid, stimuland secretia de suc digestiv si peristaltismul intestinal, care conduce la eliminarea de scaun, astfel joaca un rol in prevenirea si tratamentul constipatiei.

Modalitati de servire

Spalati in apa rece si curatati usor coaja. Odata taiate, feliile trebuie sa fie consumate imediat deoarece se oxideaza repede in contact cu aerul.
Iata cateva sfaturi de servire:
Fructul de kiwi este atat de delicios incat acesta se poate consuma ca atare, fara alte adaugiri. Bucurati-va de aroma sa unica.
Acesta este, de asemenea, utilizat in prepararea de briose, placinte, sucuri si jeleuri.
Profilul de siguranta:
Reactiile alergice la kiwi sunt rare, dar ca la oricare alt fruct la care se consuma si semintele, acestea pot totusi aparea la unele persoane.

Ananasul- fructul de aur

Imagine

Se povesteste ca atunci cand Cristofor Columb a ajuns in Guadalupe, a fost intampinat de bastinasi cu ananas, in semn  de bun venit. Acesta a notat in carnetul sau: ”Este asemenea conului de brad, dar este de doua ori mai gros. In plus, gustul lui este excelent. Poate fi taiat cu un cutit asa cum se despica napul si pare a fi foarte sanatos”. La plecare, Cristofor Columb a primit  un ananas in dar de la indieni, pentru a-l oferi apoi lumii intregi. In secolul al XV-lea, numai regii se rasfatau cu  parfumul “nana”, dar din secolul al XVIII-lea, cand a inceput sa se cultive in sere, fructul devine preferatul multora. Intr-un text scris in 1789 se precizeaza: ”Avocado, grapefruit, papaya, imense trufe de ananas cresc fara nici un chin in sere. Femeile mananca insa cu prudenta acest ultim fruct, altfel devin sterile”. Prin 1790, fructul ajunge si in Hawaii, dar abia in secolul XX aceasta exotica insula devine una din principalele producatoare de ananas din lume. Hawaienii il numesc “fructul de aur”, fiind un simbol al ospitalitatii, similar painii cu sare de la noi si il folosesc mai ales in prajitura cu nuca.

Ananasul are o multime de calitati nutritive. Contine toata gama de vitamine (A, B, C, E), acid citric, acid malic, iod, magneziu, potasiu, fosfor, calciu, mangan, sulf, fier, zaharoza, glucoza, celuloza  si bromelina. Ananasul este unul dintre putinele alimente care ajuta la scaderea in greutate, datorita bromelinei ce o contine, calmeaza arsurile stomacale, stimuleaza circulatia sanguina, ajuta la disparitia negilor si a bataturilor, are o actiune antioxidanta puternica, fiind recomandat in ateroscleroza, boli ale inimii, astm, artrite reumatoide, afectiuni ale colonului. Este nutritiv, dezintoxicant, diuretic, intareste sistemul imunitar. Este recomandat a fi consumat regulat in anemii, obezitate, intoxicatii, guta, litiaza, deminaralizare, sinuzite acute.

Ananasul este un minunat ingredient pentru salate, prajituri, torturi; pentru ca raspandeste o mireasma ispititoare si are un gust deosebit, se foloseste in bucataria asiatica, la preparate din legume si fructe. Datorita calitatilor sale, ananasul echilibreaza mesele bazate pe preparate din carne de porc, pasare, rata. Combinatia dulce-sarat este formidabila!

La cumparare, fructul trebuie sa fie greu, dur la atingere. Coaja trebuie sa fie curata, fara pete, iar frunzele de un verde lucitor. Poate fi pastrat cateva zile la temperatura camerei pentru a se coace mai bine, dar nu prea mult, fiindca fermenteaza.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s