Diferenta intre grasimile bune si grasimile rele

femeie in bucatarie

 

Grăsimile saturate

Acestea sunt grăsimi rele care trebuiesc limitate pentru că duc la creşterea colesterolului rău şi cresc risc de a dezvolta diabet de tip II. Grăsimile saturate se găsesc în produsele lactate, carne, fructe de mare  dar şi în uleiul de palmier şi de cocos. Consumă lapte degresat pentru a te bucura de nutrienţii săi şi pentru a evita aportul de grăsimi rele.

Grăsimile nesaturate

Deşi sunt considerate grăsimi bune, cele care sunt lichide la temperatura camerei (uleiul de măsline), mai sunt şi grăsimi nesaturate trans care sunt considerate nocive şi le recunoşti prin faptul că sunt solide la temperatura camerei (untul).
Principalele două tipuri de grăsimi nesaturate sunt cele mononesaturate şi cele polinesaturate.

Grăsimile polinesaturate

Acestea sunt grăsimi bune, care ajută la scăderea nivelului total al colesterolului şi care se găsesc în nuci, seminţe, uleiuri vegetale şi în peştele gras. În categoria grăsimilor polinesaturate sunt incluşi şi acizii graşi esenţiali Omega 3 şi Omega 6, pe care corpul nostru nu îi produce şi pe care trebuie să îi  luăm din alimentele pe care le consumăm.

Grăsimile monosaturate

Acestea au rolul de a scădea nivelul colesterolului ”bun” şi de a-l scădea pe cel al colesterolului ”rău”. Principala sursă de grăsimi monosaturate din alimentaţie este reprezentată de uleiul de arahide, uleiul de rapiţă,  uleiul de măsline, seminţe şi avocado.

Grăsimile trans

Sunt foarte nocive şi se găsesc în cele mai multe alimente procesate şi prăjite. Grăsimile trans cresc nivelul colesterolului total; scad nivelul celui bun şi îl cresc pe al celui rău. Chiar dacă producătorii nu trec pe etichetă faptul că produsul conţine grăsimi trans din cauza cantităţii mici, faptul că se găseşte în multe dintre alimentele pe care le consumăm rezultă un aport considerabil. Îţi dai seama că un produs conţine acest tip de grăsimi dacă pe etichetă este trecută menţiunea hidrogenat.

Colesterolul

De cele mai multe ori este privit drept o grăsime rea, deşi colesterolul se împarte la rândul său în 2 categorii, colesterolul bun (HDL, combate depunerile de calcar de pe pereţii vaselor) şi colesterolul rău (se depune pe pereţii vaselor de sânge şi duce la arterioscleroză). Dacă valoarea colesterolului din sânge creşte nivelul de 200 mg/dl, doctorul trebuie să îţi precizeze care nivel este mai ridicat, ca să ştii dacă ai motive de îngrijorare sau nu.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s